skalbarhet

jag såg inception häromdagen och ska inte försöka analysera sönder filmen för den innehåller alldeles för många tillkortakommande för ett försök och jag tror jag skulle gå miste om den njutning det ändå var att se den
så därför ligger fokus i inlägget på den slutsats jag fick med mig från salongen
skalbarhet
teamet i filmen tar sig 3 nivåer ner i det undermedvetna och några hamnar tom i limbo, vad jag antar är den sista nivån i dante tratten. antagligen betydligt bättre då "verkligheten" där beror på ens arkitektoniska förmåga och projektioner
sättet för att komma upp till ytan, dvs. den verkligheten som gäller i vaket tillstånd är en "kick" fritt fall i godtycklig riktning. men varje nivå slash lager har sitt eget regelverk och det gäller att synkronisera denna kicka för att komma tillbaka
i det dagliga livet vill varje individ kontrollera den situation som gäller. varje situation består av flera lager med sitt eget regelverk. för att kontrollera situationen måste individen skala ner sig till lägsta nivå eller lager, nyttja rätt regler inom verket för att synka en kick och som resultat get a kick out of it
poängen är att varje moment i livet består av flera lager och det gäller att skala av det till det känns bra, oavsett om du befinner dig i vaket tillstånd eller i REM fasen

Kommentarer
Postat av: AAADDIII

TUUNG BROR. jag gillar hur du definerar skalbarhet. men tror du inte att filmen tilltalar många omedvetet för att alla vill ha en sån värld? "fantasivärld" alltså, där man kommer fram & tillbaka till?



PAAYYYZZ keep up the good work! the states ringer snart

2010-09-05 @ 11:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0